Halen alle overlopers de N-VA-omelet? |
De
nervositeit voor de gemeenteraadsverkiezingen begint zich serieus te laten
gelden. Iedereen let er vooral op geen eieren te breken. In eigen rangen in de
eerste plaats. Maar met een lijstvorming die volop aan de gang is wordt dat
natuurlijk moeilijk.
Waar
de ene partij met krimpscenario’s rekening houdt – en dus onvermijdelijk van
een aantal mandatarissen afscheid zal moeten nemen – zijn er andere partijen
die er op rekenen dat ze fors kunnen groeien. De waarheid ligt over het
algemeen in het midden. Gemeenteraadsverkiezingen
zijn minder mediatiek en al zeker als het om kleine gemeenten gaat. En om maar
wat te zeggen: waar in veel gemeenten er bij parlementsverkiezingen maar enkele
kandidaten op de lijst staan loopt dit bij gemeenteraadsverkiezingen op tot een
honderdtal en meer.
Uiteraard
is de N-VA vandaag de partij die geviseerd wordt. Peilingen boven de 35% zijn
de laatste jaren niet meer voorgevallen. Het wijst er vooral op dat de partij
een groot potentieel heeft en in de gratie leeft van de kiezer.
In
de gratie van de kiezer… dat kenden wij ook. In 2006 mocht en kon alles. Er
zijn een paar serieuze voorvallen geweest die electoraal geen enkel effect
hadden. Zal dat bij de N-VA ook het geval zijn?
Neem
nu de rel rond de Vlaams Belang-mandatarissen die de overstap proberen te
maken. Kijk, we gaan niet flauw doen: de uitbouw van de partij in 2006 heeft
serieuze gevolgen gehad. Alleen al in onze regio haalden we in 17 van de 19
gemeenten waar we opkwamen minstens een zetel. Maar dat ‘minstens’ verbergt dat
het in de helft van de gevallen om één zetel ging. Dat beeld is in heel wat
gebieden zo. Kleine fracties zijn makkelijker los te weken dan grote fracties.
En niet iedereen is bestand tegen het schouderklopjesfenomeen. Dat is het beeld
dat men graag ophangt van een Vlaams Belang-mandataris: ofwel is hij of zij
volslagen onbekwaam en dus terecht een Vlaams Belanger ofwel werkt hij of zij
en hoort die eigenlijk niet thuis bij die partij. Een goed werkende Vlaams
Belanger is blijkbaar een contradictio in terminis in democratisch Vlaanderen.
Een
ander verhaal zijn de grotere fracties. Onervaren politiek personeel, botsende
karakters,… het zit er allemaal in. Heel wat mensen voelen zich immers geroepen
om aan politiek te doen. In de campagne loopt alles vlot en het eerste jaar wil
het ook best lukken. Maar nadien volgt de lange weg door de legislatuur: 5 jaar
lang samenwerken. Het is niet iedereen gegeven. En zeker bij een krimpscenario
zien een aantal mensen een verlengd verblijf in de raad aan zich voorbij gaan.
En dan lijkt het gras altijd groener aan de andere kant van de heuvel.
Helaas
voor die mensen denken dat er veel. Zo postte N-VA-kamerlid De Decker dat amper
20 Vlaams Belangers waren aangenomen. Na een ontluizingsperiode. Dat De Decker
deel uitmaakt van de Gentse N-VA, een N-VA die socio-economisch altijd op de
linkervleugel zat, hoeft niet te verbazen. Die mannen hebben altijd een afkeer
gehad van het Vlaams Belang. Dat ze geen interesse hadden in de Belfortploeg
van Francis van den Eynde kon dan ook zo voorspeld worden. Dat ze Isabelle De
Clercq wel aan boord namen – die van CD&V naar LDD trok en dus nu N-VA –
getuigt vooral hoe laag ze de Belfortploeg wel inschatten.
En
ondertussen duikt toch wel het vermaledijde 70 puntenplan weer op. Voor alle
duidelijheid: het gaat om het eerste 70 puntenplan. Uiteindelijk zouden er zo 3
plannen bestaan hebben die vooral een antwoord moesten geven op de vraag hoe er
een terugkeerbeleid zou kunnen gevoerd worden. Vandaag bombardeert Bart
Brinckman (ex-De Morgen en nu De Standaard) dat dit plan voor de etnische
zuivering van Vlaanderen moest zorgen. Dus eigenlijk het ‘Mein Kampf’ van het
Vlaams Belang. Kort door de bocht gaan is tegenwoordig een garantie op degelijke
journalistiek.
Als
ik me niet vergis was de ondertitel ’70 concrete voorstellen voor een
terugkeerbeleid’. Waarvan er uiteindelijk een dertigtal zijn uitgevoerd door
verschillende regeringen. Van een etnische zuivering in Vlaanderen lijkt me nu
toch weinig sprake te zijn nu er jaarlijks zo’n 70.000 vreemdelingen naar hier
verhuizen.
Het
grappige is wel dat de praktijk Brinckman ongelijk geeft. Het Gentse Vlaams
Belang bezocht enkele maanden terug Emirdag – het gebied waar veel Gentse
Turken afkomstig uit zijn – en kreeg daar te horen dat mits een project men
daar niet afkerig staat tegen een terugkeer van de Turken uit Gent. En die
uitspraak zorgde voor ontzetting bij … de Turken die mandaten hebben via de
SP.a.
Maar
dat 70 puntenplan is nooit de kern van het Vlaams Belang-programma geweest. Om
die reden werd het dan ook in 1999 afgeserveerd om de discussie terug mogelijk
te maken. Discussies die wel mogelijk waren in Nederland, Denemarken,
Oostenrijk en Italië en waar er een ander beleid kwam. Wilders is op punten van
islamisering een stuk harder dan het Vlaams Belang maar kan ongestoord die
mening vertolken. Het is ooit anders geweest in Nederland.
En
dat Van Overmeire aan het 70 puntenplan heeft meegewerkt? Goh, er is een tijd
geweest dat hij en Dewinter regelmatig samen publiceerden. En het
personeelskader was toen nog niet zo uitgebreid als nu. Dat Van Overmeire
teleurgesteld is in het Vlaams Belang is zijn goed recht. Het is iets minder
zijn recht om met een mandaat te gaan leuren dat hij dankzij het Vlaams Belang
kreeg. 20 jaar lang. In dat opzicht was Bruno Stevenheydens voor een belangrijk
deel eerlijker.
Veel
van dit verhaal is te danken aan Freya Vandenbossche. Blijkbaar houdt de SP.a
de stand bij van hoeveel Belangers de stap naar de N-VA zetten. Ongetwijfeld
probeert de SP.a daarmee een beeld te maken
dat de N-VA een Vlaams Belang light zou zijn.
Natuurlijk
zijn er raakvlakken. Er zijn maar weinig partijen die geen raakvlak hebben met
andere partijen. En het N-VA-kader is eerder centrum-links, zoals de oude
Volksunie dat ook was in de nadagen. Enkele ex-Vlaams Belangers zijn dan een
mooi uithangbord naar Vlaams Belang –kiezers. Noem het een Welkomstgroep of zo.
Iets wat Peter De Roover in ‘De
Standaard’ van vandaag eigenlijk poneert.
Maar
er zijn ook verschillen. Onder De Wever is de N-VA een zeer liberale partij
geworden. Het Vlaams Belang zit daar eerder in het centrum. Laat het ons er op houden dat beide partijen
vooral gemeen hebben dat ze België een struikelblok vinden. Of beide partijen
het ontbinden van België zullen overleven is een vraag van een andere orde.
Maar
zo ver zijn we nog lang niet. Eerst de gemeenteraadsverkiezingen.
En
daar wordt vooral naar Antwerpen gekeken. De gevolgen laten zich nu al voelen.
Het oude politieke centrum, de CD&V, verdwijnt van de electorale kaart en
gaat samen met de SP.a naar de kiezer. Er dreigt dus een tweestromenland te
ontstaan in de stad: over links de lijst van Patrick Janssens, over rechts de
N-VA. Bij de andere partijen zal het vooral een kwestie zijn van een resultaat
waar mee kan gewerkt worden. Hoe overleeft de Antwerpse Open VLD nu er een
extern kopstuk is binnengehaald. Plukt Groen voldoende stemmen van de SP.a om
terug politiek relevant te worden? En vooral: hoe vermijdbaar is het Vlaams
Belang? Zal een sterk Vlaams Belang De Wever dwingen om een coalitie aan te
gaan met Janssens? Antwerpen zal dus
opnieuw het centrum van de politieke actie zijn.
Want
ach, de natte droom van Liesbeth van Impe (ex De Morgen en nu hoofdredacteur
van ‘Het Nieuwsblad’) dat het Vlaams
Belang politiek verdwijnt zal nog wel even moeten wachten. Al nemen de
journalisten van De Morgen alle hoofdredacteursposten voor hun rekening, dan
nog blijven de problemen bestaan. Een ei laten rotten ruikt ook.
Nee,
als Vlaams Belang is en blijft het onze plicht om naar het volk te luisteren en
dat te vertalen naar de politiek. Zonder hoop en zonder vrees. Zonder hoop
omdat we weten dat we 6 jaar oppositie te goed hebben. Zonder vrees omdat we
door het beruchte cordon sanitaire nog altijd de vrijheid hebben om de taal van
de Volksstraat naar de Wetstraat te brengen. Voor sommige mensen is dat ranzig.
Voor sommige mensen zal de realiteit ook ranzig zijn. En blijven. En wie de
weldaden van de Wetstraat verkiest boven de realiteit van de Volksstraat zal
ooit beseffen dat ook gekostumeerden slechte manieren kunnen hebben. Zo zit de
politiek nu eenmaal in elkaar….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten