Een verlengd weekeinde gaf eens kans om wat filmpjes mee te pakken.
‘Memory’ is de (langverwachte?) Amerikaanse versie van ‘De Zaak Alzheimer’. Na bijna 20 jaar wordt de succesfilm van Erik Van Looy dan toch herwerkt. Van Looy zelf is niet betrokken – na de ramp van ‘Loft’ koos die er wijselijk voor om dat niet te doen – behalve dan voor het scenario.
Moordenaar van dienst
is veteraan Liam Neeson en Monica Belluci mag opdraven als kwade brein. Zoals
wel meer tegenwoordig is de illegale migratie uit Mexico de basis van het verhaal. Het
verhaal moet eigenlijk niet uitgelegd worden behalve de melding dat er een
op Amerikaanse leest herwerkt slot is. Het is uiteraard wel grappig om bepaalde
scènes terug te zien keren.
En dat is het zowat.
Alle humor is uit de film weggehaald. De strijd tussen de politiediensten –
toen zo relevant hier – verdwijnt op de achtergrond want niet relevant voor de
modale Amerikaan. Wat er wel verandert is uitgebreider geweld en meer
spektakel.
Doe geen moeite en
wacht op een TV-vertoning of een DVD in afslag.
Monica Bellucci maakt
meteen de band met de film die ik uitgesteld bekeek: ‘The Matrix Resurrections’.
Bellucci duikt op in één van de vele beelden die uit de oorspronkelijke reeks
werd geplukt. En dat zegt eigenlijk al veel…
In de bioscoop gaan zitten
met een mondmasker zag ik niet zitten en 15 EUR gaan betalen om het op Telenet
te bekijken? Nee dank u. En maar terecht ook. Het verhaal speelt jaren later en
Thomas Anderson (of Neo) is programmeur in een bedrijf dat videospelletjes
maakt en waar ‘The Matrix’ jaren terug een succesformule was. Anderson is zwaar
verward uit de periode gekomen en dat verbetert er niet op als ontsnapte
figuren uit de mensenfabrieken hem proberen terug te halen.
Waar ‘The Matrix’ qua
sfeer en techniek een voorloper was is dat nu eigenlijk passé. De poging om van
de film dan maar een ‘echte’ film te maken haalt het cult-gehalte eigenlijk
enkel naar omlaag. Nee, verder dan de eerste drie films moest het echt niet
gaan.
Het verhaal is eerder
een sociale schets van het grauwe Newcastle van begin de jaren ’60 waar Kempton
Bunton het moeilijk heeft: geen job en constant discussie met de belastinginner
over het kijk- en luistergeld voor de BBC. Als dan het schilderij van Goya ‘The
Duke’ voor 140.000 pond wordt gekocht en hij nergens gehoor krijgt voor zijn
klachten volgt een diefstal.
Roger Michell is
vooral bekend voor ‘Notting Hill’ en wie daar niks mee had kan het beter laten.
Jim Broadbent heeft een carrière om u tegen te zeggen en mag met Helen Mirren
nog eens een kibbelend koppel spelen na ‘The Iron Lady’. En met Mirren heeft
hij een zeer rigide vrouw die het moeilijk heeft met hoe haar man door het
leven gaat alsook haar oudste zoon die in de criminaliteit is verzeild en om
het helemaal mooi te maken aanpapt met een getrouwde vrouw. En dan is er nog
zoon Jacky die droomt van een ander leven. Maar onder hen zit er ook een
familiedrama dat niet verwerkt is.
Dus: echte Britse cinema.
Onderhoudend en bijwijlen Brits grappig. En goh, met de aankomende rekeningen kan het misschien nog dienen als inspiratie...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten