Calimero in Vivaldi-decor |
Ma Flodder
‘Wat schuift dat?’,
het had een zin kunnen zijn van Ma
Flodder maar het was politieke verslaggeefster Linda De Win in Villa Politica die het Wouter
Devriendt voor de voeten gooide nadat die net fractievoorzitter van de groenen
was geworden. Het ging – voor al duidelijkheid – niet over het
fractievoorzitterschap maar over het ondervoorzitterschap van de Kamer van
Volksvertegenwoordigers.
Ja, daar is een extra
toelage voor zoals voor al deze functies. Een groter bureau mét frigo
bijvoorbeeld. Maar dat kan iedere journalist die naam waardig gewoon opzoeken
of opvragen. Worden ze daar niet voor betaald? Of schuift dàt niet voldoende?
Wat volgde was de
vraag van Raoul Hedebouw over El Kaouakibi waarbij werkelijk alles door elkaar
werd gehaald (verkiezingswetgeving en partijfinanciering) tot een nummertje dat
eerder in het Volkshuis past. Hét hoogtepunt van de politieke week. De vraag is
dan wie zorgt er voor de antipolitiek?
Papier voor papier
Vooreerst El Kaouakibi:
is daar iets onwettig gedaan? Op het eerste zicht niet. Om dat te begrijpen
moet je de verkiezingswetgeving een beetje kennen.
Eerste regel: alle
uitgaven die gedaan worden voor de verkiezingen moeten aangegeven worden (in de
praktijk alle uitgaven 3 maanden voor de verkiezingen tenzij die vervroegd
zijn). Hoe dat gaat is van minder belang. De maximumbedragen zijn de enige
grenzen. Er is een aangifte van de lijsten en van de kandidaten. En bij de
kandidaten heb je de lijsttrekker, de big spenders (het aantal gewonnen zetels
de vorige keer + 1), de effectieven en de opvolgers. Ik spreek nu voor alle
duidelijkheid over parlementsverkiezingen.
Als er een folder in
alle brievenbussen van Oost-Vlaanderen gaat is dat een serieuze kost: de
drukkost daalt relatief sterk maar de verspreiding daarom niet. De lijsttrekker
krijgt de meest prominente plaats gevolgd door uittredende mandatarissen of
strijdkandidaten. Gezien die grotere bedragen mogen uitgeven krijgen die in
verhouding meer aan te geven. En dat staat ook zo in de aangiften én de
bijlages.
Ik weet wel dat er nu
veel denken: hoe moet ik dat weten? Welnu, 40 dagen na de verkiezingen moeten
alle aangiftes ingediend worden in de provinciehoofdsteden op de griffie van de
rechtbank van eerste aanleg. Zo is de fundering van het Gentse nieuwe
justitiepaleis al verzekerd door de verkiezingsuitgaven van de voorbije jaren.
En je mag die gaan inzien. Ik wens u veel plezier.
Ik heb 8 keer die
aangiftes gedaan en – ik spreek uiteraard voor mezelf- ik kan me niet herinneren
ooit problemen gehad te hebben met die opmaak van de aangiftes (behalve dat het
een ellendig vervelend werkje was). Ze laten betekenen was vaak een ander paar
mouwen.
Dus als u hoort ‘die
kandidaat heeft zoveel uitgegeven’…nou nee. De provinciale schaal maakt het
quasi onmogelijk om alles zelf te betalen. Bepaalde partijen dan weer
uitgezonderd.
Open VLD smeert
eigen problemen uit over de andere partijen
Terug naar El
Kaouakibi. Het witte konijn mocht dus wat kosten aan de partij. Wie was daarvan
op de hoogte? Want het gaat hier om serieuze bedragen.
Wat nu volgt is
Cluedo: wie had er belang bij om dat nu te lekken? Kijk, het is bij Wouter
Verschelden van Newsmonkey beland en die heeft het overgenomen zonder verder te
zoeken. Want het is duidelijk dat enkel de persoonlijke aangifte is gelekt.
Is het de ontslagen
bediende van El Kaouakibi? Dat lijkt zij te suggereren. Of heeft die iemand
binnen Open VLD onder de arm genomen die nog een eitje te pellen had. Maar dan
is het de vraag: met wie? Gwendolyn Rutten? Bart Somers? Of El Kaouakibi zelf?
Een journalist mag zijn bronnen niet prijs geven natuurlijk.
Maar het vervolg werd
nog erger: naast het geld voor het drukwerk en het maken van filmpjes bleek er
nog geld te zijn gegeven voor een medewerker die geen verkiezingstaken mocht
doen (vraag is waarom een politieke partij dat moet betalen…) en dan nog eens
andere facturen voor een totaal van 103.000 EUR. Toe maar.
Die dingen zijn
overigens perfect te controleren in de partijboekhouding die in de loop van
2020 nagekeken is door een auditeur en voorgelegd is in het parlement. En nee,
die controleert de verklaringen van de verkiezingsuitgaven niet. Ocharme….
Kortom: het lijkt er
op dat binnen Open VLD niet iedereen zo dol is op het wat eigengereide witte konijn
van de ondertussen in de mist verdwenen Somers.
Cui Bono?
Maar het truukje van
Open VLD lukt: de media springt – nog maar eens – op de partijfinanciering.
Het was in ‘De Tijd’ van
13/02 dat Rik Van Cauwelaert de historiek van de partijfinanciering onder het licht
hield. Over hoe de praktijken uit de VS hier hun intrede deden en hoe het
volledig uit de hand liep in de jaren ’80 met als dieptepunt de Agusta-zaak, de
atoma-schriftjes van Leo Delcroix en anderen.
Feitelijk deed men
toen ook gewoon aan partijfinanciering via de overheid: de partijen
incasseerden steekpenningen waarmee een offerte werd gekocht en de steekpenningen
dan via de offerte (of nog erger: meerwerken) werden terugverdiend. Of nog
handiger: etentjes voor enkele tienduizenden franken in aanwezigheid van een
kopman waarvoor fiscale attesten werden uitgeschreven door allerlei VZW’s.
De wet Dhoore ging een
transparant systeem opzetten. Maar dat werd snel een vorm van jackpot: toen de
SP de 100 miljoen van Agusta moet terugbetalen (aan het OCMW van Brussel, dat
terzijde) werden de dotaties op provinciaal niveau het volgende kanaal om
subsidies binnen te rijven.
Alleen: de grote
partijen van toen zijn nu kleine partijen. De N-VA heeft inderdaad grote sier
kunnen maken. Maar eigenlijk is de partijfinanciering voor partijen die niet passen
in een verhaal een bron van ergernis.
Toen het Vlaams Blok met
Johan Demol mogelijk de meerderheid aan Vlaamse kant in Brussel kon grijpen was
dat voor de PS de aangelegenheid om vol de aanval in te zetten op de
partijfinanciering. De definitieve veroordeling in 2005 schoot daar haar doel
wel voorbij. Maar om dat te kunnen bereiken werd de wet op racisme 6 keer
veranderd waaronder het correctionaliseren.
Nu wordt de N-VA
aangevallen omdat de partij gewoon gebruik maakt van een regeling die er kwam
toen de partij niet bestond.
Calimero-coalitie
We gaan terug naar de
gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Het Vlaams Belang maakt forse winst in
West-Vlaanderen. Eén van de meest opvallende gebeurtenissen en onlosmakelijk
verbonden aan de problemen met illegalen aan de Brusselse stations waar
dagelijks tienduizenden pendelaars passeren. Het immigratie-thema staat meteen
hoog op de agenda.
En het kwam er niet
meer af. Gevolg is dat het Vlaams Belang – dat financieel er niet bijster florissant
bij zat na de verkiezingen van 2014 – in de aandacht komt en vol op de sociale
media gaat spelen. Ergens logisch: alle kranten weigeren advertenties. Het resultaat
kennen we en meteen kreeg de sociale media als infernaal verspreider van walmend
fake news alle aandacht.
Dat werd er niet beter
op toen eerst het Vlaams Belang en later PvdA en N-VA ook vol op de sociale
media gingen. De oppositie viel de meerderheid van kleintjes aan en die
reageerden zoals kleintjes doen: zij zijn groot….
VAR-democratie
Ondertussen denkt men
dus fake news aan te pakken door de uitgaven voor sociale media te beperken.
Het heeft een beetje weg van de drukpersen onder overheidscontrole te brengen.
Want ook inhoudelijk wil men controle op de berichtgeving. Die pogingen zijn
niet nieuw: in Italië wou men op gegeven moment de bloggers (zoals ik er nog
bij tijd en wijlen eentje ben) laten controleren door journalisten. Dat kwam er
uiteindelijk niet van maar dat het internet als absolute vrijhaven irriteert is
wel duidelijk.
De vraag is dan ook:
wie is de VAR van de democratie? Linda De Win met dergelijke platitudes? De
factcheckers van Knack die kiezen wat ze juist controleren? De rechtbank?
Los daarvan: dient de
politiek niet om de problemen te bespreken in plaats van die bespreking een
probleem te maken?
All about the money
Maar er is niks zo
moeilijk als partijfinanciering. Alle landen worstelen er mee op de één of
andere manier. In Frankrijk ben je geen toppoliticus als je niet in opspraak
raakt.
En ja, er gaat heel
wat geld rond. Het Europees parlement is
al vaak genoemd. Kan het met wat minder? Natuurlijk wel. Dat was het doel van
de oorspronkelijke wet tot de traditionele partijen door stemverlies steeds
minder inkomsten kregen. En neem daar ook maar de spectaculaire afkalving van
het ledenaantal van CVP en SP. Maar het apparaat moest blijven draaien…
Alleen is het maar de
vraag of partijen moeten oordelen over wat de anderen met hun middelen doen. En
dat kan ook op een domme manier zijn waardoor je je eigen partij verdeelt. En
dat heeft Bart Somers – nog maar eens – bewezen. En El Kaouakibi? Die leert dat
je snel uit de zon en in de regen komt te staan. Het zoveelste witte konijn
waar binnen enkele jaren niks meer over gehoord zal worden in de politiek.
Zondag in het vrij
overbodige columnprogramma ‘Het einde van de wereld’ op Radio 1 mocht lang
vervlogen wit konijn Anissa Temsamani El
Kaouakibi nog eens komen beklagen en stellen dat het racisme was. Het is helaas
veel eenvoudiger dan dat…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten