Toen Michaël Roskam 'Rundskop' op Vlaanderen losliet zorgde dat voor een bestorming van de bioscopen. Zelfs vermoedelijke Sphinx-aanhangers of mensen die in geen jaren naar de bioscoop waren getrokken vonden hun weg naar de commerciële Kinepolis-zalen. Het was dan ook afwachten wat een volgende film zou geven en dat is 3 jaar later 'The Drop' geworden.
Wie rondneust op de gespecialiseerde sites vindt over het algemeen lovende kritieken en dus mocht een bezoekje er wel van af.
Het verhaal begint vrij eenvoudig: de vermoedelijk licht autistische Bob werkt bij zijn oom Marv in wat ooit de bar van zijn oom was maar nu in handen is van de Tsjetsjeense maffia. Die gebruiken de bars als postbussen om hun geld te incasseren. Geen probleem tot op een avond een overval gebeurt en die overvallers met geld van de maffia gaan lopen.
Roskam zou Roskam niet zijn als dat enkel dient als decor. Zo blijkt Marv diep in de schulden te zitten voor de verzorging van zijn vader, vindt Bob een hond in een vuilnisbak waardoor hij een vorm van relatie begint met de knappe Nadia, die dan weer een relatie had met Eric Deeds die verdacht wordt van een 10 jaar oude moord. Opnieuw bouwt hij het verhaal op rond enkele personages.
Matthias Schoenaerts is niet meer zo prominent als in 'Rundskop' maar dat kon ook bijna niet meer. Liefhebbers van 'The Soprano's' zullen de ondertussen overleden James Gandolfini terugzien in de rol van Marv (nooit gevolgd dus kan ik het commentaar over die rol her en der niet inschatten) en Tom Hardy heeft ondertussen ook al naam gemaakt. Roskam heeft dus een degelijke cast gekregen voor dit project.
'Rundskop' was verrassend maar dat is bij 'The Drop' al wat minder. Het is wel een veel internationaler gericht product dan de saga van de illegale vetmesters uit Sint-Truiden en het Amerikaanse publiek lijkt er wel pap van te lusten. Goeie film maar voor het 'lokale' publiek misschien net iets te weinig verrassend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten